De (re)existencias. O entroido ribeirao.
“A min botáronme a 1500 pesetas e ós outros a 200. Porque se non 3 meses de carcel, eh!. A miña suerte foi que a miña nai era das dereitas, que se non a min daquela chímpanme”
Veciño de Santiago de Arriba.
[Andrea Olmedo] Este filme documental vai de resistencias, de (re)existencias. De formas de vida subalternizadas que se manteñen a pesar da represión política e relixiosa, da falta de relevo xeneracional, dos conflitos propios das comunidades humanas. Vai de persoas que arriscaron moito por manter vivas as súas costumes e o facer tradicional; da prohibición do considerado abxecto, que non é senón unha pequena variación do normativo por parte das clases populares. Vai da eterna minusvaloracion da ruralidade e das súas historias, os seus tempos, os seus costumes e as súas festividades.
Vai de saberes, de habilidades, de relacións sociais que se mantiveron vivas tan precariamente que abafa. Que podían perfectamente non ser. Vai do desamparo institucional centenario, concretado en sermóns adoutrinantes, en multas impagables e en malleiras a quen non renunciou ao seu.
Vai de persoas que son quen de poñer en valor a súa cultura e que buscan mecanismos que aseguren a súa transmisión interxeneracional. Vai de persoas agora concienciadas na relevancia non só a nivel persoal senón a nivel historiográfico, antropolóxico, político de manter vivo o Entroido Ribeirao. Vai da busca de conexións con outros entroidos. Xa que no reverso do feito hiperlocal están historias tan próximas que viran universais.
Lorena, cres que este documental visibiliza un feito moi local pero tamén universal? Que aporta de novo esta peza?
(Lorena) Visibiliza moitos feitos universais. Máis aló da propia celebración pagá do entroido de orixes ancestrais, está a historia do despoboamento do rural, incluso do abandono estético. Por outro lado a necesidade universal e humana de evasión e de festa e desconexión, de apertura para cos veciños. A chegada do entroido era unha pequena revolución no pobo que abría as portas e compartía por riba dos problemas e da dureza do traballo do ano.
Mudou o voso punto de vista sobre tema unha vez realizado o documental? Cara onde?
(Pinancho) Si, sobre todo nas emocións. Eu non coñecía o entroido en profundidade, agora xa case podo dicir que o vivín durante cen anos xa que o “Viadilla”, un dos entrevistados, ten 95. É coma un libro aberto. Poder estar no Moredo fai que á imaxe real que estas vendo se xunte a imaxe que che contou un home que viviu durante tantos anos esta tradición. A partir de aí, o entroido xa non é o mesmo para min.
(Lorena) Podería dicir que quizais o tiña infravalorado. Indagar e imaxinar sobre o pasado deste entroido contribuíu a entender que se trata dunha raíz fundamental da cultura ribeirá. Que o entroido alberga a cultura esencial destas aldeas, como é a relación coa terra, a cultura do viño e sobre todo o significado da unión veciñal por riba das dificultades económicas, políticas, etc. O que ocorría noutras aldeas circundantes reflíctese aquí, en Santiago de Arriba, onde concentramos o traballo por ser hoxe o lugar de resistencia.
Afrontades proxectos dende unha actitude de faino ti mesm@. Con que equipo contou esta produción, cal foi a división de tarefas e canto durou o proxecto?
(Pinancho) Os proxectos que eu fago non son ambiciosos en canto ós medios: eu doulle máis importancia a historia que quero contar. Por iso que si tes unha boa historia, con unha cámara é un micro, xa podes facer un gran traballo. O proxecto dourou ano e medio, xa que fomos incorporando testemuñas e cousas que foron aparecendo a raíz das declaracións da xente maior. Este documental foi feito por solo dúas persoas, eu e máis Lorena. Entre os dous fomos construíndo pouco a pouco o guión e démoslle forma a todo o material que tiñamos.
(Lorena) Pinancho a parte da dirección ocupouse de todas as tarefas técnicas: gravación e montaxe, intercambiando en case todo momento opinións e decisións comigo no guión. Foise dilatando no tempo debido ás nosas ocupacións profesionais paralelas. Pero tamén á recollida da información que ía incrementando datos e posibles entrevistas que non estaban previstas nun primeiro momento. A historia foise enriquecendo e uns contactos e datos levaron a outros. Non tiñamos a esixencia de ningunha data para a finalización do traballo e non respondía a unha encarga externa, senón a unha motivación propia. Así, sen unha presión excesiva, é como máis a gusto se traballa.